تهاجم خاموش
درباره وبلاگ


سرباز گمنام

مدیر وبلاگ : سرباز گمنام
مطالب اخیر
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

همانگونه كه گفته شد نیاز طبیعی بشر در فرایند رشد و حضور اجتماعی او به گونه ای بود كه از بدو آفرینش و پیش از تغییرات ناشی از تلاش استعمارگران، پوشش كامل برای انسانها و خصوصا برای زنان ایجاد كرده و ادیان الهی نیز متناسب با مقتضیات زمان حجاب و پوشش را به شكل مناسب آن برای انسانها و خصوصا زنان معرفی كرده اند. زنان ایران زمین نیز همواره با آداب و رسوم فرهنگی خود با پوشش كامل زندگی كرده‌اند و همواره حفظ حجاب جزیی از فرهنگ آنان به شمار می‌آمد. دین اسلام به عنوان آخرین و كاملترین دین الهی پوشش كامل را در چارچوبی متعادل و با در نظر گرفتن آزادی عمل برای زنان در تمام عرصه های زندگی، واجب شمرده است. حجاب و پوشش اسلامی، بانوان را از قرار گرفتن در معرض خطرات محفوظ می دارد بنابراین پس از ورود اسلام به این سرزمین، نوع پوشش و حد و مرزهای آن مطابق با معیارهای اسلامی تعیین و مهر تایید بر حجاب بانوان با ادله و استدلال دینی نهاده شد.

آثار و فواید رعایت حجاب و پوشش از منظر دین را می‌توان شامل مواردی از جمله توجه به رابطه پوشش با فرهنگ دینى‏، تحكیم روابط خانوادگى و برقرارى صمیمیت كامل زوجین، استوارى اجتماعى و استیفاى نیروى كار و فعالیت‏، بالارفتن ارزش واقعی زن دانست. حجاب بر خلاف تصویری كه دشمنان ایجاد نموده اند، برای زن شرایطی را فراهم می آورد كه بتواند استعدادهای درونی و توانایی های خود را پرورش داده و به ظهور برساند و نقش مهم و ارزنده ای را در پیشبرد آرمان های جامعه خود ایفا نماید، چنانچه گواه آن حضور چشمگیر زنان در جوامع اسلامی، خصوصا جامعه ایران می باشد.

خداوند متعال درباره علت ضرورت پوشش اسلامى مى‏فرماید: «ذلك ادنى ان یعرفن فلا یؤذین .» برخى این آیه را چنین معنا كرده‏اند: بدین وسیله شناخته مى‏شوند آزادند نه كنیز، پس با آزار و تعقیب جوانان رو به رو نمى‏شوند. بنابراین، در عصر حاضر كه مساله بردگى از میان رفته، این حكم نیز منتفى مى‏شود، ولى باید گفت: ایجاد مزاحمت و آزار كنیزان نیز روا نیست. حقیقت آن است كه وقتى زن پوشیده و با وقار از خانه بیرون رود و جانب عفاف و پاك دامنى را رعایت كند، فاسدان و مزاحمان جرات هتك حیثیت او را در خود نمى‏یابند. بیمار دلانى كه در پى شكار مى‏گردند، فرد داراى حریم را شكارى مناسب نمى‏بینند. در روایات آمده است: «المراة ریحانه، زن همچون ریحانه یا شاخه گلى ظریف است .» بى‏تردید اگر باغبان او را پاس ندارد، از دید و دست گلچین مصون نمى‏ماند.

قرآن كریم، زنان ایده آل را كه در بهشت جاى دارند، به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه مى‏كند: «كامثال اللؤلؤ المكنون .» افزون بر این، گاه آن‏ها را به جواهرات اصیلى چون یاقوت و مرجان كه جواهر فروشان در پوششى ویژه قرار مى‏دهند تا همچون جواهرات بدلى به آسانى در دسترس این و آن قرار نگیرند و ارزش و قدرشان كاستى نپذیرد، بر این اساس، مرحوم علامه طباطبایى همین تفسیر را بر مى‏گزیند. استاد شهید مطهرى در این باره مى‏فرماید: «حركات و سكنات انسان گاهى زبان‏دار است. گاهى وضع لباس، راه رفتن، سخن گفتن زن معنا دار است و به زبان بى‏زبانى مى‏گوید: دلت را به من بده، در آرزوى من باش، مرا تعقیب كن، گاهى بر عكس، با زبان بى‏زبانى مى‏گوید: دست تعرض از این حریم كوتاه است .»

تاریخچه چادر به عنوان حجاب برتر

چنانچه پیش از این گفته شد، نخستین اطلاع ما از وجود و حضور چادر در ایران پیش از اسلام متعلق به دوره هخامنشی است. در سال 1906 میلادی پروفسور «رودنكو» باستان شناس روس در محدوده پازیریك (مغولستان جنوبی) قطعه فرشی به دست آورد كه قدیمی ترین گونه قالی در جهان به شمار می رود. ویژگی این فرش دستباف ایرانی نقوش دو رویه آن است كه بر یك طرف چند بانو (احتمالاً شاهزادگان هخامنشی) به حالت ایستاده نقش شده، در حالیكه سراندازهایی بر سر دارند و بر طرف دیگر چند بانوی اسب سوار دیده می شوند كه چادرهایی بر سر دارند كه بی شباهت به چادر زنان كنونی عشایر جنوب ایران نیست. كشف و پیدایش آثار متعدد مشابه در دوره های مختلف وجود حجاب در ایران باستان پیش از اسلام را روشن می كند.

پوشش در هر جامعه ای منبعث از مجموعه رفتارها و منش رایج همان جامعه است كه اگر در جامعه الگوهایی برای پوشش مطرح شده و مقبولیت قومی پیدا كند، می توان آن را فرهنگ و پوشش آن جامعه دانست. در ایران باستان، چادر قبل از حضور دین مبین اسلام بعنوان مقوله ای «ملی» مطرح بوده است و پس از اسلام نیز از آنجا كه مبانی فقهی و احكام اسلامی بر پایه فطرت و ارزش های والای بشری بنا نهاده شده است با مهر تایید زدن بر حجاب ایرانی موجب تقویت و اعتلای فرهنگ حجاب كه اكنون مترادف با پوشش اسلامی است، شده است.

چادر نیز تنها یكی از مصادیق بارز و نمونه حجاب می باشد. متاسفانه ملاحظه می شود كه جامعه غرب با مساوی جلوه دادن حجاب و چادر و با استناد به مواد ابلاغیه حقوق بشر، اصل فلسفه حجاب را زیر سؤال می برد. غرب به جهت تضعیف باورها و ارزشهای دینی و ملی ما، حجاب را مانعی برای آزادی های زنان در امور اجتماعی و اقتصادی و.. . می داند و با نادیده گرفتن عزت و كرامت بانوان و فطری بودن اصل حجاب به دنبال القاء نظریات خود مبنی بر تبعیض آمیز بودن این حكم اسلامی_ایرانی دارد تا از این رهگذر در راستای اقدامات تهاجم فرهنگی (بی هویت نمودن نسل جوان، تضعیف و تخریب باورهای دینی و ملی، شكست انقلاب اسلامی ایران و.. . ) اندلسی دیگر را بوجود آورد.

مقام معظم رهبری در بیانات گهربار خود با اشاره به ایرانی بودن حجاب می فرمایند: «زنان ما چادر را انتخاب كرده اند... زنان ما می خواهند حجاب خودشان را حفظ كنند. چادر را هم دوست دارند و چادر «لباس ملی» ماست. چادر بیش از آنكه یك حجاب اسلامی باشد، یك حجاب ایرانی است! مال مردم ما و لباس ملی ماست. ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار پرستاران 20،7،73)



نوع مطلب : حجاب، فرهنگ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





پیوندهای روزانه
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic